Röytlantis – kadonnut saari?

Röytän laiturien kunnostushankkeellekaan ei kuulu hyvää. Tarjoukset ylittivät rankasti hankkeeseen tällä hetkellä saatavilla olevan hankerahoituksen, joten Metsähallitus on hakemassa Museovirastolta betonilaiturin purkulupaa, samalla kun vielä pohtii keinoja pienentää laituriremontin kustannuksia. Iin Röytän toimijat on todennut, että betonilaiturin purkaminen on erittäin kallista ja laiturin poistaminen johtaa muutamassa vuodessa sataman täyttymiseen hiekalla, jolloin siitä tulee käyttökelvoton.

Nyt akuutein painajainen on kuitenkin se, että Röytän ponttoonilaitureista ensimmäinen eli niin sanottu purjevenelaituri on uppoamassa ja se joudutaan hinaamaan pois pikaisesti, kunhan toimenpiteen rahoitus ja tekijä on ratkaistu. Korvikkeeksi on luvassa ilmeisesti vain ns. lammaslautta. Joskus mahdollisesti toimitettavat uudet laiturit olisivat sitten puolestaan nykyistä lyhyempiä, mitä suuresti paheksumme. IRT on tarjonnut  tietoa edullisimmista betoniponttoonilaituritoimittajista.

Tämä veneilykausi alkaa lohduttomissa merkeissä. Mielessä pyörii vain kysymyksiä. Onko Röyttä, alueemme ainutlaatuinen veneilykohde,  kohta kadotettu saari? Annetaanko tuollaisen saaren tuhoutua samaan aikaan kun melskataan miljoonien saaristomatkailuhankkeilla? Eikö yhdestäkään julkisesta hankkeesta saada irti muuta kuin markkinointimateriaalia? Onko oikeasti kaikki rahoituskanavat haluttu selvittää?